Mac 12, 2015

Home » , , , , » PENIPISAN BULU KENING

PENIPISAN BULU KENING

Penipisan kening dari segi perubatan digelar madarosis superciliary, berasal dari perkataan Greek madaros bagi "botak."

Menentukan punca penipisan kening adalah penting untuk menentukan rawatan yang paling sesuai. Antara punca penipisan kening ialah ketidakseimbangan hormon, kekurangan zat makanan, alergi, gangguan autoimun atau tindak balas terhadap ubat-ubatan. Corak penipisan pada kening mungkin bertompok atau seragam.
  • Hipotiroidisme
  • Kekurangan zat makanan terutamanya zinc
  • Atopic Dermatitis atau eczema yang berlaku pada kening. Seakan-akan kelemumur pada kening.
  • Alopecia areata merupakan keadaan autoimun yang menyebabkan tubuh menyerang folikel rambut sendiri.
  • Rawatan kemoterapi
  • Penuaan
Bentuk kening mampu mengubah wajah individu. Ianya umpama sepasang sayap untuk mata. Tidak hairanlah mengapa wanita sangat menjaga kecantikan keningnya.Jadi, apakah langkah yang biasanya diambil oleh individu dengan masalah bulu kening?


1. Eyebrow transplant atau bulu kening ditanam di atas permukaan kulit kening.
    Kaedah ini, bertujuan untuk menggalakkan bulu kening yang ditanam untuk hidup secara     semulajadi. Ia menggunakan konsep yang sama dengan hair transplant. Nampak natural     bukan?



2. Eyebrow tatoo iaitu membuat tatu pada kening. Terdapat pelbagai jenis teknik tatoo yang moden sekarang. Teknik lama, kening kelihatan seakan-akan garisan hitam pekat. Teknik moden, menawarkan kepelbagaian warna, garisan dan corak. Terdapat juga teknik  mewarnakan permukaan kulit kening dengan dakwat yang tahan sehingga berbulan (temporary tatoo) agar kening nampak lebih penuh dan lebat.



3.Teknik merias kening menggunakan pensel, maskara dan berus kening.  Kaedah ini adalah sangat mudah dan paling biasa digunakan untuk mendapatkan hasil dalam tempoh singkat.

Terpulanglah kepada setiap individu kaedah mana yang dipilih untuk menyerlahkan lagi kening masing-masing. Pengalaman saya bertahun-tahun terhadap kebergantungan kepada pensel kening, maskara  dan kosmetik akhirnya membuatkan bulu kening dan bulu mata saya semakin menipis.Bila garu kening  atau kelopak mata mesti banyak bulu gugur.So pada tahun 2014, saya putuskan untuk tidak lagi menggunakan bahan kosmestik untuk kening saya.

Kening sangat nipis 2014. Nampak pangkal jer. Yang ni memang dah stop pakai pensel.

Pada awalnya, rasa kurang yakin tu sangat tebal. Sebabnya kening nampak nipis dan pendek dari panjang sebenar. Sebagai permulaan saya amalkan GLA, Zinc dan ESP. Lagi yang paling best, saya telah menemui tonik rambut organik shaklee atau nourishing scalp treatment yang sangat berkesan. 

Lepas dah mandi, biasanya saya akan spray tonik pada hujung jari dan kemudian sapu pada kening dan bulu mata. Memang saya sangat happy dengan kening dan bulu mata sekarang. Natural dan lebat. Just the way, it appears when I was a teenager many years ago.



Yang ni gambar saya pada tahun 2015. Berlatarkan sekolah kayu, sekolah tercintaku di Tuaran. Kening dah lebar dan much thicker berbanding yang lama.Kesan lain daripada ESP dan GLA ialah kulit lebih mulus dan cerah walaupun tanpa krim dan kosmetik.

How about the length of time? Lama tak nak tunggu panjang? Ianya berbeza-beza bagi setiap orang. For me, I took supplement yang sememangnya menggalakkan pertumbuhan rambut. It tooks almost a year for me to see my eyebrow really grow thick. 

Worth it!


Nak tahu lebih lanjut tentang produk dan suplemen yang telah membantu saya?

KLIK SINI untuk tonik
KLIK SINI untuk GLA
KLIK SINI untuk ESP
KLIK SINI untuk Zinc

Thanks for visiting :) .

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

TQ for leaving your comment. Feel free to revisit B.B